Tweedehands Auto Kopen

Tip tweedehands auto kopen

1.) De buitenkant – kijken & voelen –

Kijk, als je een huis koopt doe je dat ook niet op afstand. Je gaat hier zorgvuldig mee om. Je bezoekt een aantal huizen, je bekijkt ze aan de buitenkant en aan de binnenkant. Je gaat na hoe de staat van onderhoud is en – ook belangrijk – welk gevoel het huis en de buurt je geeft.

Bij de aankoop van een tweedehands auto is de aanpak niet veel anders. Als het goed is struin je auto advertentie websites af, zoals bijvoorbeeld tweedehandsauto.nl, speurders.nl en autotrader.nl. Uiteraard ga je ook langs autodealers om al het auto aanbod te bekijken. De auto’s die je het op het oog bevallen, die bekijk je goed.



Je aanpak.



Allereerst controleer je de auto aan de buitenkant. Je begint ermee om alle carrosserie lijnen na te lopen. Die horen evenwijdig te lopen en precies op elkaar aan te sluiten. Is dit niet het geval, dan kan er sprake zijn van een probleem. Er kan sprake zijn van (gerepareerde) schade of een slechte uitlijning van deuren. Open ook de achterklep, de deuren en motorkap en doe hier hetzelfde. En als je toch bezig bent,  controleer hier dan ook op afwijkingen, roestvorming in de natuurlijke lijnen van de auto.



Vervolgens controleer je over de hele auto de lak. Een tweedehands auto heeft altijd gebruikers littekens, zoals kleine lakschades, deukjes of krasjes. Dat is onvermijdbaar. Waar je wel op moet letten zijn diepe krassen, gebobbelde lak en of (on)duidelijke kleurverschillen. Dit wijst vaak op reparaties en of roestvorming onder de lak. Controleer tegelijkertijd ook de rubbers rondom de raamstijlen en de deuren. Zitten ze los, zijn ze uitgedroogd of gescheurd, let op dat kan toekomstige reparaties betekenen vanwege lekkage of door het slecht sluiten van deuren.



De volgende stap is om met een goede zaklamp (of de zaklamp van je smartphone) de wielkassen te controleren. Controleer op de tast of er afwijkingen zijn, zoals gaten en of andere beschadigingen. Pak vervolgens elk wiel met twee handen beet en controleer of er speling op de wielen zit.  Controleer vervolgens het profiel van alle banden. Dit moet minimaal 1.6 mm zijn, liever meer!



Als laatste kruip je onder de auto, ja echt! Bij het motorblok controleer je of je vloeistoffen zoals olie en of water ziet druppen. (Een tip: als de auto lang op een plek heeft gestaan, kijk dan of onder de plek van de motor plassen liggen). Ook nu controleer je met je zaklamp de uitlaat op of de ophangpunten nog in orde zijn, zoals roest, of het los zitten van bevestigingspunten.

 

2.) De binnenkant – ruiken, voelen & controleren –



Ruiken inderdaad.

Je ruikt het of de vorige eigenaar een hond in de auto heeft gehad en of in de auto heeft gerookt. Beide zijn niet goed voor het interieur van de auto. Zet de airco aan om te controleren of de airco is onderhouden. Stinkt de airco dan is dit niet het geval geweest.



Vervolgens kan je ook door te voelen een hoop over de auto te weten komen. Druk op de stoelen of ze nog voldoende steun geven op het zitvlak. Voel aan de stoelbekleding en controleer of ze nog in goede staat zijn. Pak elke voorstoel beet en schudt ermee, zodat je kunt vaststellen dat de stoelmontage nog in orde is.



We zijn nu aangekomen bij de praktische kant van het controleren. Dit is simpelweg een checklijstje afwerken, om alle basale functies van de auto te kunnen controleren:

  • Controleer de werking van de (achter)stoelen: schuiven / van positie veranderen
  • Controleer de werking van de (elektrische) ramen: schuiven / dichtstand / piepen
  • Controleer de auto verlichting: knipperlichten, grootlicht, stadslicht, remlichten, mistlampen, dashboardverlichting, binnenverlichting
  • Controleer de werking van de verwarming / airco
  • Controleer de werking van de radio
  • Controleer de werking van alle klokken / indicators in het dashboard.

 

3.) Gebruiken – de proefrit –

Geen proefrit, niet kopen!

Een proefrit is heel normaal bij de aanschaf van een tweedehands of nieuwe auto. Als de verkoper je niet een proefrit wilt laten maken, dan heeft hij iets te verbergen.



De proefrit start bij het stationair laten lopen van de motor.  Het geluid van de motor moet een monotoon bromgeluid zijn, zonder bijgeluiden. Wel bijgeluiden? Dan moeten deze verklaarbaar zijn om niet als zorgwerkend te worden gezien. Vervolgens maak je de proefrit, waarbij de volgende zaken gecontroleerd dienen te worden:

 

  • Schakelen: gaat dit soepel en zonder problemen (ook in z’n achteruit)?
  • Koppeling: gaat deze soepel en stroef, moet je deze erg diep in trappen om te schakelen of niet? Stroef en of diep moet intrappen van de koppeling kan wijzen op problemen met de koppeling.
  • Remmen: rem een paar keer goed en stevig. Simuleer een noodstop. Controleer op de volgende zaken. Wijkt de auto bij het remmen uit naar links of rechts? Gaat het stuur trillen tijdens het remmen? Rare geluiden bij het remmen? Dit kan allemaal wijzen op versleten remmen en of problemen met banden, wielen en of uitlijning. Hier dus goed naar (laten) kijken!
  • Handrem: doet de handrem het?
  • Vermogen: komt de auto voldoende vlot aan z’n vermogen? Of heb je het gevoel dat de auto inhoud of stottert bij het versnellen? Wees dan op je hoede. Dit kunnen serieuze problemen zijn met de motor en of uitlaatsysteem.
  • Motorkoeling. Loopt de motortemperatuur niet te hoog op?  

4.) Uitgevoerd onderhoud

Ben je naar aanleiding van bovenstaande stappen nog steeds tevreden? Dan is het tijd om het uitgevoerde onderhoud te controleren. Dat is niet ingewikkeld en dit moet je zeker doen. Bel (of mail) gewoon aan de hand van de onderhoudsboekje de autobedrijven op, die het onderhoud hebben uitgevoerd en afgetekend in het verleden. Geef aan dat je van plan bent een occasion te kopen die bij hen in onderhoud is geweest en vraag ze om wat ze uitgevoerd hebben en of er nog bijzonderheden waren.



Geen onderhoudsboekje aanwezig, niet de aankoop doen!



Tips:

  • Hoe dichter het onderhoud ligt bij de actuele kilometerstand hoe beter dat is.
  • Hoe recenter de distributieriem is vervangen hoe beter dat is.
  • Een APK van 11 maanden is beter dan nog van 2 maanden, vraag om een APK (her)gekeurde auto bij aanschaf.

5.) Fact checks

Lang leven het internet. Er zijn heel wat internetbronnen waar je betrouwbaar kan controleren wat er allemaal met je auto is gebeurd en wat je auto waard is. Maak hier gebruik van! 

Tenminste gebruiken:

  • RDW.nl : controleer verschillende feiten over de auto op basis van kenteken (gratis)
  • ANWB.nl : controleer de dagwaarde van de auto op basis van kenteken
  • Autopas.nl : controleer de actuele kilometerstand
  • Autoverleden.nl: controleer of er schade is geweest en meer ! (€ 20)

Met de bovenstaande stappen, moet je kunnen komen tot een betrouwbare aanschaf van je nieuwe tweedehands auto.

Dit artikel is geschreven door de redactie van Tweedehandsauto.nl & 2dehandsauto.nl – de auto advertentie sites van Nederland! –